منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یکی از روش های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله ی تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس می باشد. به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علایمی از جمله درد ، تشخیص توده ، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری های مربوط به سینه باشد پزشک برای اطمینان از نوع عارضه ماموگرافی را توصیه میکند.


این روش به عنوان یک ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان اولیه سینه در زنان بدون علامت استفاده می شود. هر سینه به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و در برابر فیلم فشرده می شود تا حداکثر تجسم توده ها یا کلسیفیکاسیون ها بدست آید. تشخیص زود هنگام سرطان سینه امکان درمان زودتر و افزایش میزان بقا را فراهم می آورد. اگرچه روش‌های مختلف رادیوگرافی برای شناسایی ضایعات مشکوک به سرطان پستان به راحتی در دسترس می باشند ، اما این روش اصلی‌ترین غربالگری سرطان پستان می باشد. این تست به تنهایی نمی تواند برای تشخیص سرطان پستان استفاده شود . بلکه می تواند با طبقه بندی دقیق یافته های طبیعی و مشکوک به تشخیص کمک کند .

ماموگرافی چگونه انجام میشود؟

دستگاه های مامو گرام دارای سه نوع دیجیتال ، CAD و DBT میباشد .
در دستگاه های نوع دیجیتال تصویر پردازش شده ی حاصل از برخورد اشعه ی ایکس با بافت های بدن ، بر روی فیلم های رادیوگرافی نقش میبندد و پزشک متخصص پس از بررسی آنها از وضعیت سینه ها و نوع عارضه آگاهی میابد .
در دستگاه های نوع CAD وضعیت غیر نرمال مانند توده ها ، کلسیم رسوب کرده و... پررنگ نمایش داده میشود تا پزشک و متخصص به سادگی عارضه را شناسایی کنند.
در نوع DBT که به ماموگرافی سه بعدی نیز شناخته میشود ، از سینه در زوایای مختلف به صورت سه بعدی عکس برداری میشود این روش فوایدی نیز دارد از جمله اینکه با استفاده از آن می توان تومور های چندگانه را تشخیص داد و به علت واضح تر بودن تصاویر، نیاز به انجام تست های جانبی کاهش پیدا میکند و ناهنجاری پستان، موقعیت ناهنجاری، شکل ناهنجاری و اندازه آن با دقت بیشتری مشخص می شود. البته این وضوح بیشتر عکس ها ناشی از افزایش دوز تابشی اشعه ایکس نسبت به روش ماموگرافی دیجیتال است اما این بدین معنی نیست که بدن را با خطرات جدی روبرو کند زیرا دوزتابش اشعه در تمامی ماموگرام ها مورد تایید FDA و سازمان بهداشت جهانی می باشد.

آیا ماموگرافی درد دارد؟

انجام ماموگرافی برای بیشتر خانم ها ناراحت کننده است. بعضی از خانم ها این درد را تجربه می کنند، با این حال، ماموگرافی تنها چند لحظه طول می کشد و پس از آن درد به پایان می رسد. آنچه احساس می کنید بستگی به مهارت تکنسین، اندازه سینه ها و میزان فشار آنها دارد. نزدیک به عادت ماهانه سینه ها حساس تر می شوند و احتمالا درد بیشتری حس خواهید کرد.

آمادگی های لازم قبل از ماموگرافی

سعی کنید یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه یا در طول دوره آن، ماموگرافی خود را انجام ندهید. ممکن است سینه های شما حساس یا متورم شود. در روز ماموگرافی خود، از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید. این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید روی اشعه X ظاهر شوند. همچنین نباید پمادها و کرم های خود را روی سینه یا زیر بغل خود بمالید. این مواد می توانند تصاویر را تحریف کرده و یا مانند کلسیفیکاسیون یا رسوبات کلسیم به نظر برسند، بنابراین جلوگیری از آنها مهم است. در صورت بارداری یا شیردهی، حتما قبل از آزمایش به رادیولوژیست بگویید. در دوره بارداری نمی توانید ماموگرافی انجام دهید.

این کار  در چه سنی انجام میشود؟

انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا انجام سالیانه آن را پس از 40 سالگی توصیه می کند.مناسب ترین زمان برای شروع ماموگرافی در سن 35 سالگی است و بعد از 40 سالگی بهتر است سالی یکبار انجام گیرد و 50 سال به بعد نیز هر 2 سال یکبار.

برای خانم ها از 25 سالگی بهتر است روش های دیگر به غیر از ماموگرافی صورت گیرد و در صورت مشاهده مورد مشکوک ماموگرافی انجام شود که معمولا این دسته افراد در نزدیکان خود سابقه سرطان پستان را نیز داشته اند.
طبق توصیه پزشکان افرادی که سابقه این بیماری در اطرافیان نزدیک خود داشته اند از 25 سالگی معاینات مداوم و حتی خود آزمایی را نیز، روز بعد از اتمام سیکل ماهانه انجام دهند. برای برنامه ریزی انجام تست ماموگرافی چرخه طبیعی قاعدگی خود را زیر نظر قرار دهید. هفته پس از پایان دوران قاعدگی از نظر زمانی برای انجام ماموگرافی ایده آل است. هفته قبل از شروع قاعدگی زمان مناسبی برای انجام ماموگرافی نیست زیرا در طول این دوره ، سینه ها به حداکثر حساسیت خود نسبت به درد می رسند.


عوارض ماموگرافی 

افرادی بر این باورند که ماموگرافی به دلیل اشعه ایکس سرطان زا می باشد، این باوری غلط است زیرا دوز اشعه در ماموگرافی بسیار پایین می باشد که حتی می شود آن را نادیده گرفت.
5% - 15% 
ماموگرافی ها به انجام نوع تکمیلی آن و یا  سونوگرافی سینهنیاز دارد که اغلب نتایج این بررسی های تکمیلی طبیعی می باشد ، اگر یافته غیرطبیعی دیده شود بررسی های تکمیلی تر و یا نمونه برداری انجام می شود. البته این نکته قابل توجه می باشد که سونوگرافی فقط روش بررسی تکمیلی می باشد و جایگزین ماموگرافی نیست و تنها برای معاینه قبل از 30 سالگی  سونوگرافیپیشنهاد می شود.

و به طور کلی منافع این روش بسیار بیشتر از خطر انجام آن می باشد.