منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

اهمیت مراقبت های دوره ای زنان

بخشی از مراجعات به متخصص زنان و انجام معاینات دوره‌ای با هدف مراقبت و پیشگیری از وقوع بیماری‌ها صورت می‌گیرد. در این معاینات در صورتیکه هر نوع بیماری در فرد وجود داشته باشد، حتی قبل از اینکه علائمی از خود بروز دهد در همان مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود. در نتیجه قبل از اینکه فرد درگیر مراحل پیشرفته‌تر بیماری شده و عوارض بیماری در او بروز پیدا کند، درمان‌های لازم اعمال می‌شود.



یکبار برای همیشه این موضوع را برای خودتان حل کنید. برای مراجعه به پزشک زنان و یا انجام معاینات سینه و واژن، حتماً نباید منتظر باشید تا علائم و نشانه‌های بیماری در شما بروز پیدا کند. بهتر است بپذیرید که انجام معاینات دوره‌ای زنان در زمان مناسب خود، بخش مهمی از سبک زندگی سالم محسوب می‌شود.

اگرچه معاینات دوره‌ای زنان شامل تست‌های سلامت جسمی می‌شود، اما کوچکترین عارضه سلامتی در زنان، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به روان آنها وارد کند. بنابراین انجام معاینات دوره‌ای خانم‌ها، در سنی که برای هر معاینه در نظر گرفته شده است، بسیار مهم است. به علاوه تشخیص یه موقع بیماری‌های زنان می‌تواند عارضه‌ها را در اولین مراحل بروز درمان کند. این اقدام اجازه نمی‌دهد که بیماری بر جسم شما غلبه کند و راهی برای هیچ گونه درمانی باقی نگذارد.

چکاپ دوره ای زنان برای خانم هایی که در بازه سنی 40 تا 60 سالگی قرار دارند

چکاپ های بازه سنی 20 تا 40 سال در خانم ها شامل پاپ اسمیر، معاینات سالیانه پستان توسط پزشک بوده و چکاپ های بازه سنی 40 تا 60 سال شامل پاپ اسمیر، ماموگرافی از پستان، معاینه سالینه پستان توسط پزشک، بررسی تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین یائسگی، جلوگیری از یائسگی زودرس، بررسی فاکتورهای پرخطر جهت جلوگیری از سرطان تخمدان، پستان و رحم و جلوگیری از افزایش وزن در دوران یائسگی می باشد.

چکاپ دوره ای زنان شامل تست ها و غربالگری هایی می باشد که خانم ها باید آن را به طور سالانه یا چند سال یک بار انجام دهند، حتی اگر احساس سلامت کامل داشته باشند.

هدف از چکاپ دوره ای زنان عبارت است از:

  • غربالگری برای بررسی برخی مسائل پزشکی
  • ارزیابی خطر شکستگی
  • تشویق به داشتن شیوه های زندگی سالم
  • بروز رسانی واکسیناسیون
  • کمک به شناسایی برخی فاکتورهای خطر

مواردی که در چکاپ دوره ای زنان بررسی می شوند عبارت است از:

  • اندازه گیری فشار خون: فشار خون باید حداقل سالی یک بار اندازه گیری شود.
  • اگر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در شما وجود داشته باشد اندازه گیری مقدار کلسترول هر چند وقت یک بار به شما توصیه خواهد شد.
  • قد، وزن و شاخص توده بدن شما باید در هر ملاقات بررسی شود.

چکاپ دوره ای زنان شامل چه آزمایشاتی است؟

 چکاپ دوره ای زنان عبارت است از:

  • معاینه پستان ها
    خانم ها باید به طور ماهانه خودشان معاینه پستان ها را انجام دهند و در صورتی که متوجه تغییراتی در پستان های خود شوند فورا به متخصص زنان مراجعه نمایند. انجام معاینه پستان ها نیز بخشی از معاینات پیشگیرانه محسوب می شود. برای معاینه پستان ها می توانید از آئینه استفاده کنید.
  • ماموگرافی برای چکاپ سرطان پستان
    یکی از آزمایش ها در چکاپ دوره ای زنان ماموگرافی می باشد، خانم هایی که در بازه سنی 40 تا 60 سال قرار دارند می توانند هر یک تا دو سال ماموگرافی را انجام دهند. به هر حال همه متخصصین در مورد انجام ماموگرافی در دهه چهلم زندگی چندان توافقی ندارند. بنابراین در مورد سن مناسب جهت آغاز انجام ماموگرافی می توانید با متخصص زنان مشورت کنید.
  • غربالگری برای پوکی استخوان
    غربالگری برای پوکی استخوان از جمله آزمایش های چکاپ دوره ای زنان می باشد که همه خانم های بالای 50 سال که به شکستگی دچار شده اند باید تست تراکم استخوان را انجام دهند. در سنین زیر 65 سال فاکتورهای خطر برای شکستگی باید در بیمار بررسی شود.
  • تست پاپ اسمیر و تست ویروس پاپیلوما برای چکاپ سرطان دهانه رحم

تداوم بررسی‌های پزشكی های پس از یائسگی

حتی پس از یائسگی و قطع قاعدگی هم احتمال بیماری‌های رحم و تخمدان‌ها منتفی نمی‌شود و یك‌سری بیماری‌های بدخیم در این زمان شیوع بیشتری می‌یابد. آزمون های غربالگری مثل پاپ اسمیر و ماموگرافی در این دوره اهمیت بیشتری می‌یابد. هرگونه علامتی مثل خونریزی یا لكه‌بینی (حتی برای فقط یك‌بار)، ترشح از واژن و درد و بزرگی شكم در این افراد غیرطبیعی است و حتما باید با مراجعه به متخصص زنان بررسی شود؛ زیرا ممكن است علامت بیماری مهمی مثل سرطان رحم و تخمدان باشد كه می‌تواند در صورت تشخیص زودرس، قابل درمان و درصورت تاخیر در تشخیص كشنده باشد. سلامت نیوز: آنچه‌ خانم‌ها از زمان‌ مراجعه به پزشک و معاینات دوره‌ای باید بدانند