منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی (labiaplasty) نوعی عمل جراحی زیبایی مخصوص زنان است که، جراح شکل ظاهری لبه داخلی و یا لبه بیرونی واژن را تغییر می دهد و بهبود می بخشند. بر اساس آمار بیشتر خانم هایی که متقاضی عمل لابیاپلاستی هستند، مایل هستن اندازه و یا طول لبه داخلی واژن خود را کاهش دهند. اگرچه تا کنون از نظر تئوری، اندازه مشخصی برای لبه واژن تعریف نشده است، اما بهترین حالت برای اکثر زنان، حالتی است که لبه داخلی واژن از لبه بیرونی آن بیرون نزند.

اکثر خانم ها به هنگام صحبت کردن در مورد مسائل و مشکلات جنسی و تناسلی احساس راحتی نمی کنند. صحبت کردن در مورد این مسائل همیشه تابو بوده است. یکی از این مسائل که در میان خانم ها بسیار رواج دارد، نارضایتی و یا خجالت از شکل ظاهری و اندازه ی واژن می باشد. بزرگ بودن لب های واژن در هنگام انجام حرکات ورزشی، پوشیدن لباس های تنگ و حتی رابطه جنسی باعث ایجاد ناراحتی می شود. آناتومی شکل لابیا در زنان و دختران به صورت قابل توجهی با یکدیگر متفاوت است و می تواند در طول زمان به ویژه پس از زایمان تغییر کند. لب های واژن بزرگ یا ناهموار میتواند مشکلات مختلفی را برای خانم ها ایجاد کند. اگر شما هم با چنین مشکلی رو به رو هستید، پیشرفت علوم پزشکی این امکان را داده است تا از طریق عمل زیبایی Labiaplasty این مشکل را برطرف نمایید.

دلایل اصلی که خانمها به انجام جراحی زیبایی واژن اقدام می کنند عبارتند از:

  • درد در حین مقاربت جنسی
  • داشتن ظاهری تمیز و زیبا 
  • اصلاح عدم تقارن ظاهری واژن 
  • کم بودن تحریک کلیتوریس به دلیل پوست اضافه کلاهک کلیتوریس 
  • درد یا ناراحتی در هنگام فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری 
  • ناراحتی در هنگام پوشیدن لباس های تنگ مثل شلوارهای چسبان و جین 
  • احساس کشیدگی، سایش و سوزش در هنگام ورزش

آیا جراحی لابیا پلاستی دردناک است ؟

این بیشترین سوالی است که توسط خانم ها پرسیده می شود. معمولا خانم ها فکر می کنند که این عمل بسیار دردناکی است البته دلیل این تصور می تواند وجود عصب های حسی فراوان در لبه ی واژن باشد. ولی در این باره اصلا جای نگرانی نیست چون عمل زیبایی واژن را می توان تحت بی حسی کامل و یا بیهوشی عمومی انجام داد.


مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی

بهبودی پس از انجام جراحی لابیاپلاستی نسبتا سریع است. به طور خلاصه نکاتی را که باید پس از عمل، رعایت کنید در ادامه بیان می کنیم:


  • در سه روز اول بعد از جراحی، احساس درد و تورم طبیعی است که با قرص های مسکن مثل ایبوپروفن به راحتی قابل کنترل است.
  • روز اول پس از عمل، استفاده از کمپرس یخ و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی توصیه می شود.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان تا بهبودی کامل خودداری کنید.
  • بیشتر بیماران در کمتر از یک هفته (3 تا 5 روز) به سر کار و فعالیت های عادی روزمره خود بر می گردند.
  • می توانید 24 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید اما باید از مالش ناحیه جراحی خودداری کنید.
  • حمام طولانی، نشستن در وان و یا رفتن به استخر تا بهبودی کامل ممنوع هستند.
  • تورم و درد تا سه روز بیشترین میزان را دارد و ورم تا دو یا سه هفته بعد از جراحی به مرور کاهش خواهد یافت.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر مثل انجیر در کاهش تورم ناشی از جراحی لابیاپلاستی موثر می باشد. مصرف غذای پرچرب و پر نمک، تورم را افزایش خواهد داد.
  • از تمرینات ورزشی که به طور مستقیم موجب وارد آمدن فشار و سایش به ناحیه تناسلی می شوند (دوچرخه سواری، اسب سواری و غیره) تا خوب شدن کامل خودداری کنید.
  • فعالیت جنسی را می توان 3 تا 4 هفته پس از عمل جراحی از سر گرفت اما بیشتر زنان برای جلوگیری از باز شدن زخم ترجیح می دهند که 6 تا 8 هفته صبر کنند.
توجه کنید که تمام توصیه ها و روند های بهبودی از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت هستند. بنابراین، این توصیه های عمومی ممکن است برای تمام بیماران قابل اجرا نباشند. حتما با پزشک خود در تماسباشید و بر اساس صلاحدید او فعالیت های مختلف را از سر بگیرید.

آیا دختران باکره می توانند جراحی زیبایی واژن انجام دهند ؟

پرده بکارت درون دستگاه تناسلی قرار دارد و فقط در صورتی که جسمی وارد واژن شود آسیب می بیند. در صورتی که عمل بر روی لبه های خارجی واژن انجام می شود و هیچ گونه ارتباطی با پرده بکارت نخواهد داشت بنا براین هیچ منعی برای دختران باکره نخواهد داشت. در کل همه ی افراد به جز کسانی که از این عمل منع شده اند می توانند این جراحی را انجام دهند. اما چه کسانی نباید جراحی زیبایی واژن انجام دهند؟  کسانی که بیماری تیروئید، هایپر تیروئید و یا فشار خون دارند و این بیماری ها را کنترل و درمان نکرده اند قبل از انجام عمل زیبایی باید به بهبودی کامل برسند سپس می توانند عمل جراحی زیبایی واژن را انجام دهند.

آیا می توان عمل زیبایی لابیا را هنگام زایمان انجام داد؟

از آنجایی که هنگام زایمان، میزان خونریزی در قسمت واژن زیاد است درحالیکه عمل زیبایی لابیا (لابیاپلاستی) جزو جراحی های زیبایی محسوب می شود، انجام این عمل را باید به وقت دیگری موکول کرد. دو ماه پس از زایمان زمان مناسبی برای عمل زیبایی واژن محسوب می شود.


چه کسانی نباید عمل لابیاپلاستی را انجام دهند ؟

با توجه به این امر که جراحی لابیاپلاستی جزء عمل های زیبایی به شمار میرود، به غیر از برخی موارد خاص، برای خانم ها منعی وجود ندارد. ولی در برخی شرایط عمل لابیاپلاستی را پیشنهاد نمیکنیم و بهتر است از انجام این عمل خودداری کنند یا انجام این عمل را به زمان دیگری موکول نمایند

  1. خانم های باردار: دوران بارداری زمان مناسبی جهت انجام جراحی لابیاپلاستی نیست. زیرا لابیاپلاستی تحت بی حسی عمومی انجام میشود و ممکن است عوارضی را برای سلامت جنین همراه داشته باشد تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث میشوند تا لابیاها بزرگ و متورم شوند چنین حالتی موقتی بوده و بعد از زایمان برطرف خواهد شد. زایمان باعث تغییر شکل لابیاها میشود در حین زایمان، لابیاها دچار کشیدگی شده و تغییر شکل میدهند بهتر است خانم های باردار، انجام این عمل را به عمل را به بعد از زایمان خود موکول کنند، دو ماه پس از زایمان، زمان مناسبی برای انجام جراحی های زیبایی واژن خواهد بود . 
  2. خانم های دچار زگیل یا تبخال تناسلی : به این دسته از افراد که دچار زگیل تناسلی هستند شدیدا توصیه میشود از انجام هر گونه عمل زیبایی بر روی واژن خودداری کنند. این گونه عمل های جراحی یا لیزر موهای زائد روی آلت تناسلی می تواند موجب زیاد شدن زگیل یا تبخال در این ناحیه از بدن شود . 
  3. دختران با سن کم تر از 20 سال : مرحله بلوغ جنسی و رشد لابیاها تا سن 20 سالگی ادامه دارد.بنابراین همانطور که قبلا نیز گفته شد این عمل برای دختران زیر 20 سال توصیه نمی شود. 
  4. زنان بالای 55 سال: در سنین بالاتر قدرت بدن در بازسازی زخم ها و جوش خوردن جراحات پایین تر است. به دلیل خطرات احتمالی و به منظور پیشگیری از عفونت های بعدی عموما به این دسته از خانمها توصیه میشود از انجام جراحی زیبایی لابیاپلاستی خودداری کنند. 
  5. خانم هایی که دارای عفونت و زخم های درون واژنی هستند: اگر جزو افرادی هستید که مبتلا به بیماریهای عفونی دستگاه تناسلی و زخم درون واژنی هستید ابتدا به درمان زخم و بیماریهای داخلی خود اقدام کنید سپس اقدام به جراحی زیبایی واژن کنید. طبیعتاً اولویت عمل زیبایی لابیاپلاستی به مراتب کمتر از درمان بیماریهای عفونی است .