منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

کیست تخمدان

یکی از بیماری های نسبتا شایع در میان زنان کیست تخمدان است. کیست تخمدان، کیسه های پر از مایعی است که در تخمدان یا روی آن رشد می کنند. بیماری کیست تخمدان یکی از بیماری های است که افراد متوجه آن نخواهند بود به همین منظور در صورت داشتن هر گونه اختلال در سیکل های قاعدگی، لکه بینی، درد در ناحیه زیر شکم، احساس فشار و احساس درد در زمان رابطه جنسی باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

کیست تخمدان، توده های کیسه مانندی هستند که درونشان پر از مایع است که در داخل یا روی تخمدان رشد می کنند. اندازه این کیست ها به کوچکی نخود یا به بزرگی یک پرتقال است و در زمان تخمک گذاری ایجاد می شوند. بیشتر کیست های تخمدان خود به خود یا با مصرف قرص در مدت ۶ تا ۸ هفته از بین می روند. اغلب کیست ها بدون علامت هستند، اما برخی از آن ها می توانند دردناک باشند یا قاعدگی سخت ایجاد کنند.

 علائم کیست تخمدان


 بیماری کیست تخمدان یکی از بیماری های است که افراد متوجه آن نخواهند بود به همین منظور در صورت داشتن هر گونه اختلال در سیکل های قاعدگی، لکه بینی، درد در ناحیه زیر شکم، احساس فشار و احساس درد در زمان رابطه جنسی بدون اتلاف وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید   زیرا این علائم می تواند نشان دهنده ابتلا به کیست تخمدان باشد، لذا بهتر است برای بررسی های بیشتر اقدام نمایید.

سایر علائم کیست تخمدان

بیشتر کیست ها علائمی ندارند و خود به خود درمان می شوند. یک کیست بزرگ تخمدان می تواند باعث علائم زیر شود:

  • درد لگن
  • احساس درد در قسمت پایین شکم در کنار کیست
  • پر بودن یا سنگینی شکم
  • نفخ شکم

 چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟ 

در صورت مشاهده موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • درد ناگهانی و شدید شکمی یا لگنی
  • درد همراه با تب و استفراغ

 فرق کیست تخمدان با فیبروم رحم چیست؟

تومورها سفت و فشرده هستند که از سلول های عضلانی صاف و بافت همبند داخل رحم تشکلیل می شوند؛ درحالی که کیست های تخمدان کیسه هایی پر از مایع هستند. تنها شباهت بین فیبروم رحم و کیست تخمدان این است که هر دو می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و شکم شوند. اگر متوجه درد در یک طرف خاص شدید، ممکن است تنها نشانه کیست تخمدان باشد و اگر نشانه هایی دارید که بر ادرار یا قاعدگی اثر می گذارد، می تواند نشان دهنده فیبروم رحم باشد.

 راه های درمان کیست تخمدان چیست؟



درمان کیست تخمدان با توجه به نوع آن انجام می شود. بسیاری از این کیست ها پس از گذشت چند سیکل قاعدگی، خود به خود بهبود پیدا می کنند. درمان زمانی انجام می شود که کیست تدام پیدا کند، پاره شود و یا پس از مدتی دوباره ظاهر شود. درمان های پزشکی کیست تخمدان عبارتند از :

  • داروهای ضد بارداری: این قرص ها به منظور تنظیم هورمون ها و کاهش خطر رشد بیشتر کیست ها تجویز می شوند.
  • لاپاراسکوپی: این روش در صورتی که کیست شما خوش خیم باشد و با هدف حذف کیست تخمدان به طور کامل انجام می شود. چهار برش کوچک روی شکم و زیر ناف ایجاد شده و با وسایل تخصصی و پیشرفته که مجهز به دوربینی با بزرگ نمایی ۱۵-۲۰ هستند، جراحی با دقت بسیار انجام می شود.
  • لاپاراتومی: اگر کیست شما بزرگ باشد، برش بزرگی به صورت طولی یا عرضی روی شکم ایجاد شده و پزشک کیست را خارج می کند. سپس از کیست نمونه برداری می کند و در صورتی که سرطان زا باشد، ممکن است نیاز باشد که رحم و تخمدان ها برداشته شوند.

 احتمال بارداری با وجود کیست تخمدان وجود دارد؟

امکان بارداری با توجه به نوع کیست تخمدان امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که کیست تخمدان از نوع ساده و در اندازه های کوچک باشد اجازه بارداری خواهد داشت، اما برخی از کیست ها به دلیل سایز بزرگ و بروز مشکلاتی همچون احساس درد و فشار را بر روی تخمدان، بهتر است ابتدا درمان شده سپس فرد اقدام به بارداری نمایید.

 رژیم غذایی لازم برای کیست تخمدان چیست؟

اولین قدم در درمان کیست تخمدان، تغییر روش تغذیه است زیرا خوراکی ها نقش مهمی در درمان این بیماری دارند. غذاهای مضر برای کیست تخمدان عبارتند از:
  • مواد غذایی که مواد نگه دارنده دارند مانند انواع کنسروها و آب معدنی نخورید.
  • غذاهایی مانند پیتزا، الویه، آش رشته، هلیمف ماکارونی، لازانیا، حلوا، شیرینی تر، کله پاپه و لوبیا نخورید.
  • مواد غذایی که اگر با هم مصرف شوند هضمشان دچار مشکل می شود مانند شیر، میوه و تنقلات را با هم نخورید. همچنین هضم گوشت قرمز به مدت ۱۲ ساعت برای دستگاه گوارش طول می کشد.
  • بهتر است ماست یا سالاد را همراه با غذا نخوردید.