منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

به عمل برداشتن رحم هیسترکتومی گفته می شود. برداشتن رحم با استفاده از لاپاراسکوپی یکی از روش های کم تهاجم است که توسط متخصص زنان و زایمان انجام میشود. هیسترکتومی لاپاراسکوپی نسبت به سایر روش ها دارای مزایای بسیار زیادی است. یکی از مهم ترین مزایای این روش امکان بهبودی سریع پس از جراحی است.

برداشتن رحم یا هیسترکتومی با روش لاپاراسکوپی هیسترکتومی یک عمل جراحی‌ست که طی آن، رحم به‌طور کلی برداشته می‌شود. رحم در واقع همان قسمتی است که جنین در طی باردار خانم‌ها رشد و نمو پیدا می‌کند. خانم‌ها ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به عمل لاپاراسکوپی هیسترکتومی داشته باشند. در بیشتر مواقع هنگامی که فرد نیاز به این نوع عمل دارد، کل رحم را خارج می‌کنند. اما بسته به میزان مشکل او عمل به شکل‌های متفاوت دیگری نیز انجام می‌گیرد. در ادامه در خصوص این نوع عمل و علت انجام آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.


در چه مواقعی نیاز به برداشتن رحم یا هیسترکتومی است؟

  • خونریزی‌های شدید در طی دوران قاعدگی
  • احساس درد طولانی‌مدت در قسمت لگن
  • وجود تومورهای غیر سرطانی (فیبروم)
  • سرطان تخمدان
  • سرطان رحم
  • سرطان دهانه رحم یا لوله فالوپ در قسمت رحم
  • بیماری‌های عفونی
  • آندومتریوز (اختلالی‌ست که در آن پوشش داخلی رحم در قسمت خارجی رشد می‌کند و سبب درد و خونریزی خواهد شد).
  •  آدنومیوز (در صورتی که پوشش داخلی در بافت دیواره‌های رحم رشد کند، این نوع اختلال به وجود خواهد آمد).
تمامی این موارد ذکر شده از جمله شرایطی هستند که منجر به انجام این عمل برای خانم‌ها می‌شود. اما این نکته را به یاد داشته باشید متخصص زنان و زایمان در صورت مشاهده چنین عارضه‌هایی ابتدا درمان‌هایی غیر از عمل را برای بیماران در نظر می‌گیرند و در صورت عدم مشاهده روند بهبودی در نهایت عمل هیسترکتومی را انجام خواهند داد.

آشنایی با انواع مختلف هیسترکتومی

  1. هیسترکتومی توتال (کامل): در این جراحی تمام رحم شامل دهانه رحم برداشته می شود و رایج ترین نوع جراحی است. تخمدان ها ممکن است بسته به شرایط برداشته شوند.
  2. هیسترکتومی ساب توتال (بخشی از رحم): تنها بخش بالایی رحم برداشته می شود. دهانه رحم دست نخورده باقی می ماند. تخمدان ها ممکن است بسته به شرایط برداشته شوند.
  3. هیسترکتومی رادیکال (گسترده):در این جراحی تمام رحم، دهانه رحم، بافت دو طرف دهانه رحم و بخش بالایی واژن برداشته می شوند. هیسترکتومی گسترده اغلب برای درمان انواع خاصی از سرطان مانند سرطان گردنه رحم انجام می شود. لوله های رحم و تخمدان ها ممکن است بسته به شرایط برداشته شوند. 

آیا انجام لاپاراسکوپی هیسترکتومی ایمن و بی‌خطر است؟

بر اساس گزارش‌های جهانی این نوع عمل به‌عنوان یکی از شایع‌ترین عمل‌هایی است که برای خانم‌ها انجام می‌شود. در واقع لاپاراسکوپی هیسترکتومی یک عمل بی‌خطر و ایمن شناخته شده است. اما کم‌خطر و ایمن بودن آن دلیل بر آن نیست که برای همه بیماران با شرایط گوناگون مناسب باشد. بهتر است برای خانم‌هایی که تا به حال فرزندی به دنیا نیاورده‌اند، انجام نشود مگر آنکه چاره‌ای جز هیسترکتومی برای آنها نباشد. خوشبختانه گزینه‌های دیگری به غیر از این عمل برای برخی از افراد وجود دارد که می‌توانند با استفاده از راهکارهای دیگر خود را درمان کنند. به عنوان مثال خانم‌هایی که مشکل اندومتر دارند، می‌توانند با استفاده از هورمون درمانی مشکل خود را تا حد زیادی درمان کنند. همچنین گاهی اوقات فیبروم را می‌توان با استفاده از درمان‌های دیگر به غیر از خارج کردن رحم نیز انجام داد. اما با این وجود برخی از بیماری‌های دیگر مانند سرطان رحم جز آن دسته از بیماری‌هایی‌ست که باید عمل هیسترکتومی برای آنها انجام شود. به‌طور کلی هنگامی که به پزشک برای هر مشکلی مراجعه می‌کنید، در وهله اول این عمل را به شما پیشنهاد نخواهد داد. ابتدا درمان‌هایی غیر از عمل جراحی را به شما توصیه می‌کند، در صورتی که روند بهبودی در شما مشاهده نشود ناچار به انجام این عمل خواهد بود.

آیا هیسترکتومی موجب یائسگی می شود؟

تمام زنانی که تحت جراحی هیسترکتومی قرار گیرند، دیگر دچار عادت ماهیانه نخواهند شد. دچار شدن به دیگر علائم یائسگی بستگی به این مورد دارد که آیا پزشک شما، تخمدان ها را در حین عمل خارج کند یا خیر.

اگر تخمدان ها در طی هیسترکتومی برداشته نشوند، تخمدان های شما به تولید هورمون ادامه خواهند داد، پس فورا دیگر علائم یائسگی برای شما رخ نخواهد داد. اما احتمالا این علائم را چند سال زودتر از متوسط سن یائسگی (52 سال) تجربه خواهید کرد. همچنین ممکن است دچار گر گرفتگی (یکی از علائم یائسگی) شوید، زیرا ممکن است جراحی جریان خون به تخمدان ها را مسدود کرده باشد. این مورد مانع آزادسازی استروژن توسط تخمک ها می شود. اگر هر دو تخمدان در طی جراحی برداشته شوند، بلافاصله علائم یائسگی را تجربه خواهید کرد. به این دلیل که بدون تخمدان ها، سطح هورمون ها به سرعت افت می کنند، علائم شما ممکن است شدیدتر از یائسگی طبیعی باشد. می توانید از پزشکتان برای کنترل علائم کمک بخواهید.

جراحی هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟

هیسترکتومی به روش های متفاوتی انجام می شود که بستگی به تاریخچه پزشکی و دلیل شما برای جراحی دارد. می توانید با پزشکتان درباره روش های متفاوت صحبت کنید.

هیسترکتومی شکمی: پزشک برشی در پایین شکم ایجاد می کند. 

هیسترکتومی واژینال: در این روش، برداشتن رحم با ایجاد برش کوچکی در واژن انجام می شود.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپ ابزاری با لوله نازک و سبک و دوربین کوچکی است که به پزشک امکان دیدن اعضای درون لگن شما را می دهد. در طی جراحی هیسترکتومی لاپاراسکوپی، رحم از طریق برش های کوچک ایجاد شده در شکم یا واژن شما برداشته می شود.