منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

درمان ناباروری به روش IUI

اولین روش کمک باروری در بسیاری از زوج‌ها برای درمان ناباروری، روش درمانی تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI است. این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی کمک‌باروری نظیر لقاح خارج از رحم یا ivf، کمتر تهاجمی است و هزینۀ کمتری نیز دارد.

IUI یکی از روش های درمان ناباوری می باشد و به معنی تزریق اسپرم به درون حفره ی رحم می باشد. ناباروری می تواند به دلایلی متعددی رخ دهد و سهم زن و مرد در این مسئله کاملا با یکدیگر برابر است. حتی گاهی هر دو آن ها می توانند دچار مشکلات ناباروری باشند و یا اصلا هیچ علت مشخصی برای بچه دار نشدن آن ها پیدا نشود. در هر صورت افراد بعد از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص نازایی باید اقدامات لازم جهت درمان را آغاز کنند، که ای یو ای یکی از روش های موثر برای کمک به باردار شدن می باشد. این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی کمک‌باروری نظیر لقاح خارج از رحم یا ivf، کمتر تهاجمی است و هزینۀ کمتری نیز دارد. در این روش، اسپرم مرد با ابزارهای خاصی درون رحم زن قرار داده می‌شود.

اگر تعداد یا تحرک اسپرم‌های مرد کم باشد، معمولاً روش iui می‌تواند به بارداری زوج کمک زیادی کند. تحرک کم و ضعیف بودن اسپرم به این معناست که اسپرم قادر به رسیدن به تخمک نیست و با استفاده از روش iui می‌توان با قرار دادن اسپرم درون رحم شانس باروری را افزایش داد. همچنین ممکن است پزشک در موارد دیگری نیز استفاده از روش iui را توصیه کند.


مواردی از نابارروری که ممکن است پزشک، درمان به روش iui را تجویز کند: 

  • ناباروری با علت نامشخص
  • آزمایش پس از نزدیکی جنسی تشکیل بافت زخم در دهانۀ رحم 
  • غیرطبیعی بودن ترشحات دهانۀ رحم
  • درد شدید هنگام برقراری رابطۀ جنسی 
  • مشکل در انزال یا کامل شدن نعوظ مرد 
  • بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز یا هپاتیت در هر کدام از زوج‌ها 
  • حساسیت زن به مایع منی یا اسپرم مرد

 میزان موفقیت IUI

در زوج‌هایی که مشکل ناباروری از جانب مرد است، باردار شدن به روش iui آسان‌تر از باردار شدن صرفاً با برقراری رابطۀ جنسی طبق یک برنامۀ زمانی حساب شده است. زوج‌هایی که علت ناباروری آنها نامشخص است، معمولاً با انجام iui نسبت به مصرف داروهای باروری به تنهایی، نتایج بهتری می‌گیرند. این فرایند باعث می‌شود تا لقاح به صورت طبیعی در بدن اتفاق بیفتد. درصد موفقیت iui به علت ناباروری زوج و سن آنها ارتباط دارد. میزان موفقیت ای یو ای در افراد مختلف، یکسان نیست. به همین دلیل نمی توان درصد دقیقی از آن ذکر کرد. چرا که عوامل متعددی مثل سن، علت نازایی و همچنین داروهای مصرفی برای تخمک گذاری در بالا بردن شانس بارداری موثر هستند. با این حال امروزه ای یو ای، روشی موثر برای درمان نازایی محسوب می شود و افراد زیادی را در دنیا صاحب فرزند کرده است.

 نحوه انجام عمل IUI


روش درمان ناباروری IUI یک روش کاملا ساده است. در واقع روش آی یو آی بدون بیهوشی و درد انجام می گردد. روش IUI بدین صورت است که در ابتدا جمع آوری اسپرم صورت میگیرد، که صبح روز این عمل باید از همسر بیمار گرفته شود. نمونه اسپرم را بعد از شستن، برای قرار دادن در داخل رحم آماده می کنند. آماده سازی اسپرم یک روش آزمایشگاهی است، که با بهره گیری از تکنیک های مخصوص اسپرم های سالم و پر تحرک را جدا می کنند و برای درمان نازایی با روش ای یو ای از آن استفاده می نمایند.. سپس در داخل فضای رحم قرار می گیرد. روش آی یو آی و مصرف داروهای تحریک تخمک گذاری سبب می شود تا تخمک گذاری حدود چهار برار افزایش یابد. معمولا اندازه این نوع داروها و ساعت مصرف آن با توجه به برخی از عوامل برای هر فرد متفاوت خواهد بود. پس از بررسی های لازم تزریق داروی HCG انجام می شود. پس از گذشت تقریبا پنجاه دقیقه از تزریق داروی تحریک پذیری تخمک HCG عمل آی یو آی انجام می گردد. گاهی اوقات با توجه به برخی عوامل به منظور موفقیت بیشتر این عمل دو بار تکرار می شود و معمولا زمانی که نیاز به تکرار این عمل باشد یک روز پس از انجام اولین بار صورت می گیرد.

پیگیریهای لازم بعد ازانجام عمل IUI

  1.  معمولا ۶ الی ۱۲ روز بعد از تخمک گذاری لانه گزینی جنین در هر قسمتی از رحم می تواند رخ دهد و لازم است ۲ هفته پس ازانجام IUI، تست حاملگی از طریق آزمایش خون انجام شود. 
  2.  در صورت مثبت بودن نتیجه تست، لازم است پس از ۴۸ ساعت، مجددا جهت انجام تست حاملگی اقدام نمود. این تست جهت بررسی روند افزایش هورمون بارداری  انجام می شود.