منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی، یک روش تشخیصی و جراحی کم خطر است که با ایجاد برش های کوچکی بر روی شکم برای بررسی اندام‌های داخل آن و تشخیص مشکل ناباروری استفاده می‌شود.

در لاپاروسکوپی از ابزاری به نام لاپاراسکوپ برای دیدن اندام‌های شکمی استفاده می‌ شود. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و نازک است که دارای دوربینی با وضوح بالا و یک لامپ کوچک در قسمت جلویی می‌باشد و هنگامی که از طریق برش های کوچک وارد بدن می شود، تصاویر را به مانیتور ویدئویی ارسال می کند. 

 کاربرد لاپاراسکوپی

 از موارد کاربرد لاپاراسکوپی می توان به شناسایی و تشخیص علت درد لگن یا شکم اشاره کرد و در بعضی موارد برای شناسایی مشکل ناباروری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع به پزشک اجازه می دهد داخل بدن را بدون جراحی باز ببیند. یکی دیگر از موارد کاربرد لاپاراسکوپی گرفتن بیوپسی یا نمونه‌ی بافت از اندام خاصی در شکم است. در بسیاری از موارد، مشکلات شکمی با تکنیک‌های تصویربرداری مانند اسکن MRI، سونوگرافی و سی تی اسکن تشخیص داده می‌شوند ولی زمانیکه این تکنینک ها اطلاعات کافی برای تشخیص در اختیار پزشک قرار ندهند، لاپاراسکوپی که یک روش کم تهاجمی است، توصیه می شود. اصلی ترین کاربرد لاپاراسکوپی برای پزشکان بررسی اندام های شکمی مانند کیسه صفرا، کبد، لوزالمعده، روده کوچک و روده بزرگ، طحال، معده و همچنین اندام های لگنی یا تولید مثلی برای بررسی مشکل ناباروری می باشد تا بتوانند توده یا تومور شکمی، وجود مایع در حفره شکمی، بیماری های کبدی، اثربخشی برخی از درمان ها و همچنین درجه‌ی پیشرفت سرطان‌های خاص را تشخیص دهند.


 عوارض لاپاراسکوپی چیست؟ 

به طور کلی عوارض لاپاراسکوپی به ندرت اتفاق می افتند اما شایع ترین عوارض لاپارسکوپی شامل خونریزی، عفونت و آسیب به اندام ‌های شکمی می باشد. همچنین از نادرترین عوارض لاپاراسکوپی می توان به عوارض ناشی از بیهوشی عمومی، التهاب دیواره شکم و تشکیل لخته‌ی خون که ممکن است به لگن، پا ها یا ریه‌ ها وارد شود، اشاره کرد. لازم به ذکر است که حتما پس از عمل باید مراقب علائم عفونت باشید که در صورت مشاهده حتما به پزشک خود مراجعه کنید.


 آمادگی‌های لازم قبل از انجام لاپاراسکوپی 

قبل از انجام لاپارسکوپی حتما باید به موارد زیر دقت کنید: 

  • پزشک خود را در مورد هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید. همچنین در صورت بارداری و یا حتی شک به بارداری، پزشکتان را در جریان بگذارید زیرا که پزشک ممکن است دوز داروهای ضد ‌انعقادی مانند رقیق کننده‌های خون، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مکمل‌های گیاهی یا رژیمی و ویتامین K را که می‌تواند بر نتیجه‌ی لاپاراسکوپی تأثیر بگذارد، تغییر دهد.
  • لازم است حداقل هشت ساعت قبل از انجام لاپاراسکوپی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • قبل از انجام لاپاراسکوپی پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار، الکتروکاردیوگرام یا اشعه‌ی X از قفسه سینه، سونوگرافی یا سی تی اسکن را درخواست کند که حتما آن را انجام دهید.
  • لاپاراسکوپی اغلب با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شودکه می‌تواند شما را به مدت چند ساعت خواب آلود کند. 


 لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟ 

لاپاراسکوپی معمولاً به عنوان یک جراحی سرپایی انجام می‌شود به همین دلیل در همان روز بیمار می تواند مرخص شود. برای این نوع جراحی در بیشتر موارد، بیهوشی عمومی تجویز می شود ولی در برخی موارد به جای آن از بی‌حسی موضعی استفاده می کنند. طی لاپاراسکوپی، جراح برشی را زیر شکم ایجاد می‌کند و سپس یک لوله‌ی کوچک را وارد آن می‌کند. این لوله برای باد کردن شکم با گاز دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز به پزشک اجازه می‌دهد تا با وضوح بیشتری از اندام ‌های شکمی دیدن نماید. جراح پس از تورم شکم، لاپاراسکوپ را از طریق برش وارد شکم می‌کند. دوربين متصل به لاپاروسكوپ، تصاوير را بر روي يك صفحه نمايش مي‌دهد و باعث مي‌شود اندام ها درهمان زمان مشاهده شوند. جراح ممکن است برای انجام بیوپسی یا برداشتن قسمتی یا کل یک ارگان از ابزار جراحی استفاده کند، بنابراین برش کوچک دیگری داده می شود تا ابزار وارد شکم شود. در حین انجام بیوپسی، نمونه‌ی کوچکی از بافت گرفته می‌شود تا ارزیابی روی آن صورت گیرد. 

 پس از انجام عمل، ابزارها برداشته می‌شوند. سپس برش‌های روی شکم با بخیه یا نوار جراحی بسته می‌شوند. به طور معمول بعد از عمل دردی در شانه احساس می شود. این درد معمولاً نتیجه گاز دی اکسید کربن است که برای باد کردن شکم مورد استفاده قرار گرفته بود. این گاز می تواند دیافراگم را تحریک کند که باعث تحریک اعصاب و درنتیجه درد در شانه شود. همچنین ممکن است باعث نفخ گردد. ولی این درد و ناراحتی باید ظرف دو روز از بین برود. معمولاً می توانید طی یک هفته کلیه فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. شما باید حدودا دو هفته پس از لاپاراسکوپی توسط پزشک تان ویزیت شوید. برای بهبودی سریع تر به منظور کاهش خطر لخته شدن خون، فعالیت های سبک را در اولین زمان ممکن شروع کنید و همچنین ساعات استراحت تان را بیشتر کنید. 

 نتایج لاپاراسکوپی 

اگر در حین لاپاراسکوپی بیوپسی انجام شود، یک پاتولوژیست نمونه را بررسی می کند و گزارشی را به پزشک ارسال می کند. لاپاراسکوپی ممکن است سلامت اندام ها را گزارش دهد و یا نتایج غیرطبیعی از جمله موارد زیر را نشان دهد:

  • چسبندگی یا زخم های جراحی 
  •  فتق 
  • آپاندیسیت 
  •  التهاب روده 
  •  فیبروم یا رشد غیر طبیعی در رحم 
  •  کیست یا تومور 
  •  سرطان 
  •  کوله سیستیت 
  •  التهاب مثانه 
  •  کیسه صفرا 
  •  اندومتریوز 
  • آسیب به اندام خاصی
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت اندام تولید مثل


 مراقبت‌‌ های بعد از لاپاراسکوپی همان طور که گفته شد بعد از انجام لاپاراسکوپی ممکن است تا چند روز به علت استفاده از گاز کربن دی اکسید در حین عمل، ‌احساس درد در شانه و قفسه‌ی سینه به وجود آید که طبیعی است و برطرف می‌گردد. همچنین درد خفیف واژینال از درد های طبیعی دیگری است که بعد از جراحی ممکن است ایجاد گردد. تجویز مسکن یک الی دو روز اول بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی برای رفع دردهای جزئی ناشی از جراحی، یکی از مراقبت ‌های بعد از لاپاراسکوپی می‌باشد. تا یک هفته بعد از عمل لاپاراسکوپی باید از ورزش کردن و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب شود.