منو

دکتر آیدا پرویزی

متخصص زنان، زایمان، نازایی، زیبایی




013-32131218

رشت، خیابان نواب، روبروی داروخانه دکتر ایروانی، ساختمان پزشکان سپید طبقه اول

کیست درموئید تخمدان

کیست درموئید به کیست های مویی معروف هستند که ممکن است داخل این کیست ها مو، استخوان، چربی و یا غضروف دیده شود به همین دلیل ممکن است به درمان دارویی پاسخ ندهند و حتما نیاز به جراحی داشته باشند، اگر درباره کیست درموئید، علائم و نحوه درمان آن به دنبال اطلاعاتی هستید با ما همراه باشید.

یکی از انواع کیستهای درموئید که در تخمدانها ایجاد می شوند کیست درموئید تخمدان است که به عملکرد کلی تخمدان ارتباطی ندارد و فرد تا سالها پس از تولد ممکن است متوجه آن نشود. این کیستها با کیستهای خاص تخمدان متفاوتند و چون مشکلی ایجاد نمی کنند ممکن است سالها بعد و در حین سونوگرافی رحم و لگن مشخص شوند.

 کیستهای درموئید بیشتر در چه افرادی دیده میشوند؟

هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا برخی از نوزادان دارای کیست درموئید هستند. در کیستهای اطراف چشمی، زمانی که لایه های چشمی به خوبی و هماهنگ با هم رشد نمی کنند برخی لایه ها به شکل کیست درآمده و چون برخی غده ها در داخل کیست قرار دارند کیست همچنان رشد می کند. در کیستهای درموئید تخمدان، این کیستها از ناحیه پوست جا به جا شده و در نزدیکی اندام های داخلی مثل تخمدانها قرار میگیرند. در کیستهای نخاعی، اختلال خاصی به نام دیسرافیسم باعث میشود که لوله ی نخاعی در زمان جنینی به خوبی بسته نشود و در نتیجه آن کیستهای درموئید وارد بخش نخاعی شوند.


 علائم کیست درموئید تخمدان چیست؟ 

بسیاری از کیست های درموئید تخمدان هیچ علائمی نداشته و به این دلیل در صورت بزرگ شدن کیست، برداشتن آن ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. در برخی از این موارد ، علائم تنها پس از آلوده شدن کیست یا رشد قابل توجه آن ایجاد می شود. برخی از علائم کیست مویی تخمدان عبارتند از: 

  •  دردشکم 
  •  خونریزی غیرطبیعی واژینال 
  •  مشکلات ادراری 
  •  درد مبهمی در ناحیه کمر یا ران 
  •  حالت تهوع و استفراغ
  •  درد در رابطه جنسی
  •  افزایش بی علت و شدید وزن
  •  تب و لرز 
  •  ترشحات چرکی 
  •  بزرگ شدن غیرطبیعی شکم 

 روش تشخیص کیست در موئید 

 پزشک شما ممکن است برای تشخیص کیست درموئید تخمدان از معاینه فیزیکی و یا روش های تصویر برداری استفاده کند. روش های تصویربرداری می تواند به پزشک شما کمک کند تا دقیقاً محل قرارگیری کیست را ببینید. معاینه لگن ممکن است وجود کیست مویی تخمدان را نشان دهد. در صورت نیاز پزشک ممکن است از سونوگرافی لگن برای شناسایی این نوع کیست استفاده کند. سونوگرافی لگن یک روش تصویر برداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می کند. در این روش تصویر برداری از پروپ سونوگرافی استفاده می شود که روی پوست در قسمت پایین شکم مالیده می شود تا تصاویر را در مانیتور ایجاد کند. همچنین ممکن است پزشک از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کند. در طول این روش، پزشک یک پروپ را به واژن وارد می کند. در این سونوگرافی همانند سونوگرافی لگن ، تصاویر با استفاده از امواج صوتی ساطع شده از پروپ ایجاد می شود. 


 روش های درمان کیست درموئید تخمدان 

کیست های درموئید در تخمدان قابل درمان هستند اما برداشتن کیست درموئید معمولا به صورت اورژانسی انجام نمی شود، مگر در موارد پارگی، تورم، درد و تب مشاهده شود. در این شرایط بنابر صلاح دید پزشک، کیست به طور اورژانس خارج می شود؛ زیرا ممکن است محتویاتش داخل شکم ریخته و باعث بسته شدن لوله های رحمی شود، بنابراین باید با جراحی از بدن خارج شود.معمولاً‌ بعد از جراحی بیمار درمان می‌شود و تأثیری در طول عمر او ندارد. 


 درمان دارویی 

در مراحل اولیه این بیماری پزشک توصیه میکند که مدتی صبرکنید. در این مدت لازم است اندازه تغییرات این کیست ها با انجام سونوگرافی مورد بررسی قرار بگیرد. در مرحله بعدی پزشک برای درمان کیست موئید دارو تجویز میکند این دارو ممکن است جزو دارو های ضد بارداری باشد.

 برداشتن کیست با جراحی

 در صورتی که کیست متورم ، دردناک شود یا تغییر رنگ دهد نیاز به انجام جراحی دارید. صرف نظر از محل قرارگیری کیست درموئید تخمدانی، تنها گزینه درمانی برای کیست موی تخمدان، برداشتن کیست از طریق جراحی است. این عمل جراحی میتواند به صورت عمل باز و یا با استفاده از لاپاراسکوپی انجام شود.